fahmiMOHDnilam: MAKAN DAAA....

Tuesday 18 October 2011

MAKAN DAAA....

Makan..!!! memang makan tu sedap. Kalau tak makan nanti kebuluran. Terlebih makan plak kegendutan. Tapi memang betullah kalau kita makan dengan orang yang suka maka maka kita pun 'bernafsu' nak makan. Kalau makan dengan orang yang seciput je maka kita pun rasa malas nak makan banyak sangat. Dari tambah nasi 3 kali jadi sekali je makan. Hahahaha....

Makan untuk hidup atau hidup untuk makan? Pada aku yang pertama tu lah, makan untuk hidup. Hidup kita nie bukan untuk makan, tapi untuk beribadah kepada-Nya yang Maha Esa.
Kenapa kita perlu menghadkan apa yang boleh dengan tak boleh kita makan? Prinsip aku senang je, apa-apa makanan yan halal tu, kita cubalah dulu makan atau rasa. Kalau kita tak merasa macam mana kita nak tahu makanan tu sedap ker tak. Betul? Samalah dengan kedai makanan. Kalau kita tak gi makan kat kedai tu macam mana kita nak tahu sedap ker tak masakannya. Betul?

Makanlah janji halal dan janji tak berlebih-lebihan. Satu lagi jangan membazir. Kalau ada lebihan makanan tu ajak je sapa-sapa makan atau kalau makan kat kedai tu, tapau je. Nanti kat rumah boleh second round. Ingatlah kat Somalia tu kebuluran. Makanlah berpada-pada.
Durian, durian dan durian. Memang aku gemar daaa... buah tu. Buah lain pun aku gemar gak tapi tu memang aku tak boleh miss kalau tiba musimnya. Tambah lagi kalau pulut durian dan tempoyak. Yum, Yum, YUM...
Jadi nak makan tengah hari kat mana hari nie? haaa... itu bersambung nanti daaa...

No comments:

Post a Comment