fahmiMOHDnilam: TELAN PANADOL BAHAYA

Monday 24 October 2011

TELAN PANADOL BAHAYA

Haaa... baru aku tahu kalau kita telan Panadol tak kiralah Panadol biasa ke, ActiFast ker atau Soluble, ia kan kekal di badan kita selama 5 tahun. Betul, 5 tahun! Serius tak tipu.

Kalau nak tahu, Panadol ini sebenarnya adalah ubat 'pain killer' yang mana kalau kita sentiasa menelan panadol masa kita pening maka lama-kelamaan dos yang kita ambil itu tak akan memberi kesan. Maka kita kena tambahkan dos untuk hilangkan kepeningan kita. Misalnya hari ni 2 biji, lama kelamaan 2 biji Panadol tidak memadai lagi untuk menghilangkan rasa pening anda.Ditambah lagi Panadol ini toksid pada badan kita terutama hati dan buah pinggang kita. Cubalah tanya doktor. Tanya doktor diaorang ambil tak Panadol masa pening? Mesti doktor akan jawab tak akan ambil punya sebab diaorang tahu Panadol ini berbahaya dan toksid. Doktor akan menggunakan kaedah lain untuk menghilangkan rasa pening.

Yang pertama kalau pening, korang boleh minum air isotonik bersama dengan air suam atau apa-apa minuman dengan nisbah 1 cawan air isotonik di campur dengan 2 cawan air minum.

Yang kedua korang boleh cuba merendamkan kaki dalam besen yang diletak dengan air suam. Ia akan menurunkan tekanan di kepala.

Yang pasti JANGAN TELAN PANADOL!

Anda tidak akan merasa kesan dari telan Panadol dalam jangka masa pendek tapi dalam jangka masa panjang badan anda akan mula menunjukkan rasa sakit di hati, buah pinggang dan memerlukan dos yang banyak jika anda sakit kepala nanti.

3 comments:

  1. makcik yna pernah btau pasal nie..
    klu nak makan panadol kena pirit sampai hancur, pastu makan la :)

    ReplyDelete
  2. ish... sama je yna. telan atau penyek sama je. sbb panadol tu memang toksid. makan akan bawa mudarat.

    ReplyDelete
  3. MMM...selalu gak telan panadol time pening

    ReplyDelete