fahmiMOHDnilam: SEJARAH TWITTER

Thursday 6 October 2011

SEJARAH TWITTER


Aku tak berkecimpung secara serius ngan Twitter ni tapi akan datang aku akan serius rasanya. Yelah asyik kawan-kawan ada Twitter tinggal aku je tak der Twitter. Mana boleh jadi kan?
Buat korang yang tak tahu pasal sejarah Twitter nie mai sini aku terang kan sikit. Sikit je sebab aku ni bukan pakar sejarah pun.
Twitter ni lebih kurang lah macam Facebook tapi dari segi penggunanya Facebook jauh mendahului.


Kalau korang nak tahu mamat-mamat yang buat Twitter ni adalah Jack Dorsey, Biz Stone, dan Evan Williams pada bulan Maret tahun 2006. Kira baru 5 tahun dulu. Twitter ni digolongkan dalam 'micro-blogging'. Maknanya apa-apa status tentang sipengguna hanya boleh ditaip dalam 140 perkataan je dan tak ada video dan gambar boleh dimuatkan. Twitter menggunakan istilah 'follower' dan 'following' sebagai penggunanya bukan macam Facebook.
Macam mana nak daftar? Sonang sangat pergi je ke laman sesawang Twitter http://www.twitter.com dan sign up. Sapa-sapa boleh sign up.



No comments:

Post a Comment